Elcykeln är ett bra alternativ till pendlarbilen

Elcyklar har blivit alltmer populära i Sverige. Detta då elcyklister får ta del av en lång rad fördelar i jämförelse med bilisterna, såsom gratis träning, en kraftigt subventionerad inköpskostnad samt en mindre miljöpåverkan. Utöver detta bibehåller elcyklarna sitt värde över tid.

I den här artikeln pratar vi mer om varför en elcykel är ett bra val, samt hur väl en elcykel står sig gentemot en tjänstebil.

Fördelar med elcyklar

Du kan ta dig fram överallt: Trafikstockningar och köer är vanligt förekommande i storstäder. Tack vare elcykelns behändiga storlek blir dessa hinder inte lika problematiska, då du alltid kan nyttja cykelbanan istället för den väg som är avsedd för bilister.

Elcykeln är skattefri: Med en elcykel slipper du meravgifter likt trängsel- och fordonsskatt, vilket innebär att potentialen är stor för att du ska kunna tjäna pengar. De enda kostnadsposterna som kan förknippas med en elcykel är inköpskostnaden, värdeminskningen, laddningskostnaden samt eventuella reparationsutgifter.

Inköpskostnaden är dessutom subventionerad av staten till 25 % (inklusive moms). Ett kostnadstak om 10 000 kronor tillämpas dock.

Det är kul att cykla: Många anser att det är en upplevelse att nyttja en elcykel när man pendlar till och från jobbet. Du slipper även bli svettig i samband med att du cyklar, då elmotorn kan hjälpa dig vid uppförsbackar och andra typer av hinder.

Du får gratis träning: Du blir piggare och starkare, även om du använder elmotorn frekvent. Mer specifikt bidrar en elcykel till att du får gratis vardagsmotion, så att du slipper åka till gymmet efter att arbetsdagen är slut.

Elcyklarna håller sitt värde över tid: Även om inköpskostnaden kan ses som betungande är andrahandsvärdet högt, vilket innebär att du får tillbaka stora delar av inköpskostnaden om du bestämmer dig för att avyttra cykeln. Du bör dock ha vetskap om att populära elcyklar har ett högre andrahandsvärde i jämförelse med mer obskyra modeller.

Du värnar om miljön: Både konventionella cyklar och elcyklar kan förknippas med en minimal miljöpåverkan, som främst kan härledas till tillverkningsprocessen. Mer specifikt bidrar en elcykel med 22 gram koldioxid per kilometer, medan en vanlig cykel har en miljöpåverkan om 21 gram koldioxid per kilometer. Dessa siffror tål att jämföras med en 10 till 12 år gammal tjänstebil, som Expressen menar släpper ut 199 gram koldioxid per kilometer.

I videon nedan beskriver Nyhetsmorgon viktiga aspekter när det kommer till att välja rätt elcykel.

Nackdelar med elcyklar

Batteriet är ibland otympligt: Du måste lyfta ur cykelbatteriet och ladda detta med jämna mellanrum, och då de mer kraftfulla cykelbatterierna är tunga kan denna manöver bli omständlig.

Batteriet har en lägre effekt vid kyla: Toppeffekten för ett modernt elcykel-batteri kan sjunka med uppemot 50 procent vid kalla vinterdagar. Samma problematik existerar förvisso även för eldrivna tjänstebilar.

Elcykel vs. tjänstebil – vad är bäst?

Svaret på denna fråga är subjektiv, och beror på dina behov. Om du har relativt nära till jobbet, och inte har behov av bil utanför arbetet kan en elcykel vara ett bra alternativ. Men om du inte har goda cykelförbindelser, eller exempelvis gillar att storhandla efter jobbet bör en tjänstebil passa bättre.

Du kan även kombinera en tjänstebil med en elcykel, dvs. välja att cykla under de dagar du arbetar på kontoret, medan du tar tjänstebilen i samband med att du ska resa längre sträckor i arbetet.

Lämna en kommentar